- Totalt 0 kr
Ljus & Miljö utökad bytes- ångerrätt
Hos oss på Ljus & Miljö har du alltid 30 dagars bytes- ångerrätt (normalt enligt Distansavtalslagen endast 14 dagar). För att alla våra kunder skall vara nöjda så kan du i 30 dagar från det att du mottagit din beställning skicka tillbaka oanvända, oskadade varor.
Observera att du inte har bytes- eller ångerrätt för varor som tagits fram enligt dina anvisningar eller varor som snabbt kan försämras eller bli gamla. Ex. på vara enligt dina anvisningar är dammduk och slang som beställts och kapas som metervara.
Till varje order medföljer returfraktsedel för att enkelt kunna lämna in varan på närmaste Posten postombud/serviceställe.
Vid ångrat köp ingår ej fraktkostnader. Tänk därför på att privatperson som utnyttjar sin bytes- ångerrätt, själv står för alla fraktkostnader. Returfrakten har en fast avgift på 99 kr och eventuella fraktkostnader för leverans av varan till dig som kund återbetalas ej. Vid ångrat köp återbetalas värdet på de produkter som ångrats.
Produkter som skickats i samband med separat överenskommen leverans inkluderas inte av en returfrakt på 99 kr. Ex. varor som normalt endast hämtas i butik men önskat skickas, debiteras samma belopp vid retur som avtalats för utleveransen.
Vid fel på eller felaktigt levererad vara står vi på Ljus & Miljö självklart för fraktkostnader så att du får en ny!
Vid returnering av varor ansvarar du som kund att produkten kommer fram och i oskadat skick.
Tänk på att kontrollera så att en vara inte slutat fungera p.g.a. en slitagedel. Ex. på slitagedel kan vara en ljuskälla i en ljusstake. Vissa ljusstakar slutar lysa helt ifall endast en ljuskälla är trasig. Prova därför alltid ersätta ljuskällor innan ni reklamerar en belysningsprodukt. Om ni är osäker, kontakta oss innan ni returnerar så hjälper vi er.
Tänk på att inte returnera i större förpackningar än ni fick levererad. Har ni beställt flera varor men endast önskar returnera en produkt. Emballera endast varan ni returnerar och använd inte ett paket som är anpassat för flera större varor.
Leveranser som består av fler än ett paket/kolli får inte slås samman och returneras som ett större paket/kolli. Det följer alltid med en retursedel för varje paket/kolli.
Returneras paket i större (volym/längd) eller tyngre form än de anlände kan det resultera i överskridna leveransvillkor hos vår speditör. Ev. avgifter p.g.a. överskridna leveransvillkor debiteras kunden. Är ni osäker så slå oss en signal eller fråga ert posten ombud.
Viktigt att tänka på
Om du måste bryta förpackningen för att kunna fastställa varans egenskaper eller funktion, måste förpackningen öppnas mycket varsamt. Var noggrann och notera hur produkten är förpackad så du vid returbehov kan packa tillbaka och återställa produkten till förpackningens originalutförande. Alla delar behöver återställas, inkl. skyddande plastförpackningar som kan ingå. Förpackningen och dess innehåll skall hanteras så att det vid eventuell returnering ser oöppnat ut. Returfraktsedel får ej klistras direkt på originalkartong.
Om en vara har använts eller hanterats oförsiktigt så att den inte längre kan säljas som ny, kan Ljus & Miljö göra en nedskrivning av återbetalningen motsvarande värdeminskningen på varan.
Garanti och reklamation
Om varan skulle vara trasig när du öppnar paketet eller om det blir fel på varan har du, som är privatperson, 1 års garanti samt reklamationsrätt i totalt 3 år från du mottog paketet. Reklamation måste dock göras inom skälig tid och senast 2 månader efter att du upptäckte felet. Fel som täcks av garanti och reklamation gäller endast ursprungliga fel som redan fanns i produkten vid leverans. Fel som uppkommer p.g.a. egen åverkan på produkten utöver normalt användande täcks ej av garanti.
Om du reklamerar en trasig vara men väljer att utnyttja din ångerrätt och inte önskar en ny produkt. Så hanteras köpet under samma villkor som ångrat köp.
Transportskador. Om du skulle upptäcka någon yttre skada du uppfattar som en transportskada, ber vi er fotografera skadan och maila bilden till oss på kundtjanst@ljusochmiljo.se. Skador på varor som uppkommit under transport ersätts självklart av Ljus & Miljö kostnadsfritt.
Företag bör undersöka varan i samband med mottagandet och reklamera eventuella fel inom skälig tid. Fel som uppstår därefter kan reklameras inom garantiperioden. I annat fall hänvisar vi till respektive tillverkare eller serviceställe.
En godkänd retur- eller reklamationsblankett ska alltid bifogas. Returer och reklamationer utan godkänd retur- eller reklamationsblankett accepteras ej.
Instruktion för returnering av vara:
Denna instruktion gäller alla typer av returbegäran.
- Fyll i formuläret nedan. Det är viktigt att ni fyller i samtliga fält. I fältet beskrivning, nämn även där om ni önskar en ny vara, byta till någon annan vara eller endast returnera. Det går även alldeles utmärkt att skicka ett mail till kundservice@ljusochmiljo.se och beskriva orsaken till retur.
- Vi kommer att kontakta dig per e-post så fort din begäran har mottagits och kontrollerats.
- Invänta att returnera varan tills du fått svar från oss.
- Vid retur MÅSTE alla produkter returneras i originalförpackningar komplett med samtliga tillbehör.
- Tänk på att alltid skicka produkten i ytteremballage för att inte skada originalförpackningen.
- Tejpa eller klistra inte returfraktsedel direkt på originalkartongen.
- Förpacka godset väl för att undvika skador. Du ansvarar själv för att varan returneras till oss i oförändrat skick.
OBS! Returer som skickas in utan godkänd retur- eller reklamationsbekräftelse kan ej bearbetas.